niedziela, 21 stycznia 2018

Wszystkie moje Babcie

Dzisiaj jest 21 stycznia, czyli Dzień Babci . Z tej okazji chciałabym się pochwalić zachowanymi zdjęciami moich babć.

Pierwszą babcią jest Zenona Sudak z domu Owczarek. To moja najbliższa babcia, ponieważ wychowałam się również pod jej czułym okiem. Urodziła się 29 listopada 1929 roku w Białej,dzielnica Pęciaki teraźniejszy powiat pajęczański jako córka Bolesława Owczarka i Władysławy Owczarek z domu Bednarskiej. Miała 3 siostry, w tym jedną przyrodnią, po drugim mężu mamy. Helenę, Eugenię i Wacławę oraz jednego brata, który nie dożył roku. Wyszła za Stanisław Sudaka oraz zamieszkałą z nim w Biała dzielnica Stanisławek. Umarła 26.04.2008r. w Białej.


Drugą babcią będzie Waleria Sudak z domu Ławniczek, teściowa wyżej opisanej Zenony, żona Michała Sudaka oraz matka Stanisława Sudaka, mojego dziadka. Urodziła się 22 lipca 1890 roku w Dąbrowie Rusieckiej . Była córką Ksawerego Ławniczka i Katarzyny Duszy. Umarła 30 grudnia 1951 roku z powodu nowotworu. Nie znałam jej, ale ciocia opowiadała mi, że gdy się urodziła była wcześniakiem i Waleria bardzo troskliwie opiekowała się nią, ponieważ obawiała się, że przez mały wypadek swojego syna, to będzie jego jedyne dziecko.

Kolejną babcią będzie Wiesława Karwalska - Matykowska z domu Dąbek. Urodzona 17 stycznia 1941 w Dąbrowie Górniczej jako córka Władysława Dąbka oraz Stanisławy  z domu Jagiełło.
Miała dwóch mężów, mojego dziadka Ryszarda oraz drugiego Zygmunta Matykowskiego. 

         

Następną wymienioną w tym poście babcią będzie Stanisława Dąbek - Jankowska z domu Jagiełło. 
Urodzoną w 7 lutego 1916 roku w Wełninie gmina Solec - Zdrój. 
Miała dwóch mężów Władysława Dąbek oraz na stare lata ze swoim dalekim kuzynem Stanisławem Jankowskim. 
Umarła 7 stycznia 1989r. w Dąbrowie Górniczej. 

Na tym zdjęciu jest matka z córką.  Obydwie babcie.

Kolejną babcią będzie Jadwiga Karwalska z domu Wiórkowska. Urodzoną w Sosnowcu w  1912 roku córką Pawła Wiórkowskiego oraz Bronisławy Fornalczyk. Była mamą mojego dziadka Ryszarda. Miała męża Edwarda Karwalskiego czyli mojego pradziadka.  Zmarła w 1948 roku. 



Następną babcią będzie Bronisława Wiókowska z domu  Fornaczyk, mama wyżej opisanej Jadwigi. Niestety informacji o niej nie mam zbyt wiele. Mieszkała w Sosnowcu. Miała męża Pawła Wiórkowskiego.

Kolejną babcią będzie Marcjanna Karwalska z domu Moskwa z okolic Jędrzejowa w woj. świętokrzyskim.  Z informacji przekazanych mi przez jej wnuczkę, była ona najpierw służącą swojego przyszłego męża, dopiero potem wzięli ślub i zamieszkali w Dąbrowie Górniczej. Uwielbiała kapelusze i miała ich mnóstwo. 

Ostatnia wymieniona tutaj babcia, tak naprawdę nie jest moją babcią, lecz macochą mojego dziadka. Mimo to. wychowywała go, gdy jako 8 letnie dziecko stracił mamę. Marianna Karwalska z domu Pachelska. Była drugą żoną Edwarda Karwalskiego.




Chciałabym życzyć dzisiaj Wszystkim Babciom dużo Zdrowia, Szczęścia i Miłości dzieci i wnuczków:) 

[EDIT] 22 stycznia 2018r. - 13:31
Postanowiłam dodać jeszcze jedno zdjęcie. Nie mam stuprocentowej pewności, czy ta osoba ze zdjęcia to moja prababcia, ale postanowiłam ja dodać. 

Władysława Owczarek z domu Bednarska to moja prababcia urodzona 22 grudnia 1900 w Białej dzielnica Pęciaki. Córka Michała Bednarskiego i Katarzyny Bednarskiej z domu Chinalskiej. Zmarła 14 marca 1937 roku w Białej.  



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz