poniedziałek, 10 kwietnia 2017

Michał Wiśniewski - posiadacz łanu wybranieckiego ofiarowanemu mu przez Króla Stanisława Augusta Poniatowskiego

Michał Wiśniewski, często zapisywany jako Wiśniowski, mój 6xpradziadkiem urodzonym w Obrowie. Mój przodek otrzymał od Króla Stanisława Augusta Poniatowskiego 21 grudnia 1767 roku, 1 z 3 łanów wybranieckich w królewskiej wsi Obrów w woj. łódzkim. Reszta łanów 2 z 3 otrzymał Urodzony Kazimierz Myszkowski. 
Urodził się zgodnie z aktami około 1730 roku.

Nasze połączenie genealogiczne:




Dnia 19 października 1758 roku żeni się z Marianną Swędrak.

Rodzą im się w kolejności ; Marcin, Maciej, Agnieszka, Wojciech, Tomasz, Katarzyna, Marianna, Benedykt.


Oto wpis o tym łanie w Metrykach Koronnych




Poniżej podaje dodatkowo cały opis 



O łanach wybranieckich Obrowa i o Michale można przeczytać w lustracji pt" Lustracja dóbr królewskich województw wielkopolskich i kujawskich 1789, cześć II" .

O tym fakcie można również przeczytać na Wikipedii opisującym Obrów :

W 1789 tenutariuszem Obrowa był Kazimierz Myszkowski starosta kiełczygłowski, podczaszy ostrzeszowski. Myszkowski dzierżawił również łan wybraniecki w Kiełczygłowie, zaś łan wybraniecki w Obrowie posiadał Michał Wiśniewski, na podstawie przywileju od króla Stanisława Augusta wystawionego 21 grudnia 1767 w Warszawie. Po śmierci Michała w 1800 wybraniectwo zwane wówczas sołectwem dzierżył jego syn Wojciech Wiśniewski.

Można także przeczytać o jego synu Wojciechu, który był moim 5xpradziadkiem. 

Umarł jako uczciwy - siedemdziesięciolatek - 15 stycznia 1800 roku w Obrowie na gangrenę (zgorzel). 



Dziękuję za uwagę :)
Justyna

[Edit. 20.06.2017 Edycja o akt urodzenia, małżeństwa i zgonu]

5 komentarzy:

  1. Justynko, niesamowite odkrycie! Jestem bardzo ciekawa, jak trafiłaś na ten ślad. Wiedziałaś, czego szukać i gdzie? Jak długo trwały Twoje poszukiwania?
    Moi Wiśniewscy czekają na odkrycie. Skupiłam się na innych przodkach, a że mam sporo materiałów, zajmuje mi to sporo czasu. Przez chwilę miałam dylemat, czy szukać po linii czy może równolegle różne gałęzie, ale stwierdziłam, że lepiej badać tak długo, aż zabraknie danych. Na pewno wrócę do Twoich informacji jak tylko zajmę się swoimi Wiśniewskimi. Niewykluczone, że gdzieś się po drodze spotkamy :)

    Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za wizytę.
    Beata

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzięki za motywację :) Już jestem ciekawa, dokąd dotrę z moimi Wiśniewskimi i czy się gdzieś spotkają nasze drzewa. Na pewno będziesz wiedziała pierwsza, jeśli tak się stanie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Mamy te same korzenie Michał i jego syn Wojciech to nasi wspólni przodkowie. Ja pochodzę w lini prostej od Rocha syna Wojciecha- pozdrawiam Krzysztof Wiśniewski.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Również pozdrawiam :)

      Usuń
    2. Jeśli posiadały Pan jakieś informacje dot tego rodu to chętnie się o nich dowiem☺ ponadto warto mieć kontakt, choćby e-mailowy☺ karwalsky@gmail.com

      Usuń